Malbork - Zespół kościoła zamkowego Najświętszej Marii Panny w Malborku,
Malbork, ul Starościńska 1, pomorskie
Laureat w kategorii - Utrwalenia wartości zabytkowej obiektu (2017)
Właściciel: Muzeum Zamkowe w Malborku
Rys historyczny
Gotycki kościół zamkowy Najświętszej Marii Panny stanowi część północnego skrzydła Zamku Wysokiego, powstałego w latach około 1275–1282. Został powiększony w XIV wieku, kiedy zamek uzyskał rangę stołeczną (pozostawiamy na boku kąśliwe uwagi bohaterów Sienkiewicza wytykających braciom zakonnym niewielką skalę świątyni...). Na zewnątrz, w niszy na osi prezbiterium kościoła, umieszczono ośmiometrowy posąg Matki Boskiej z Dzieciątkiem, patronki zakonu. Rzeźba ze sztucznego kamienia, najpierw polichromowana, po 1380 roku uzyskała opracowanie barwne w technice mozaiki. W kondygnacji pod kościołem powstała kaplica Świętej Anny, przeznaczona na miejsce wiecznego spoczynku wielkich mistrzów.
Aż do końca II wojny światowej struktura architektoniczna kościoła pozostawała w kształcie zasadniczo niezmienionym od średniowiecza. W 1945 roku umocniony zamek był miejscem walk wojsk niemieckich i Armii Czerwonej. W ich wyniku runęły mury prezbiterium, dach i sklepienia; poważnie ucierpiały lica ścian, gotycki detal architektoniczny i wystrój rzeźbiarski. Bryła kościoła została odbudowana w latach 70. XX wieku, zabezpieczono wnętrze. Czytelna dewastacja, odcięte spływy sklepień i żelbetowy, nagi strop unaoczniały brutalność wojny.
Aż do końca II wojny światowej struktura architektoniczna kościoła pozostawała w kształcie zasadniczo niezmienionym od średniowiecza. W 1945 roku umocniony zamek był miejscem walk wojsk niemieckich i Armii Czerwonej. W ich wyniku runęły mury prezbiterium, dach i sklepienia; poważnie ucierpiały lica ścian, gotycki detal architektoniczny i wystrój rzeźbiarski. Bryła kościoła została odbudowana w latach 70. XX wieku, zabezpieczono wnętrze. Czytelna dewastacja, odcięte spływy sklepień i żelbetowy, nagi strop unaoczniały brutalność wojny.
Zakres wykonanych prac
Od czasu odbudowy trwała wieloletnia dyskusja nad założeniami i formą dalszych prac. Działania nabrały tempa w XXI wieku. Wykonano kompleksowe badania architektoniczne, stratygraficzne i technologiczne oraz nowoczesne pomiary inwentaryzacyjne, które posłużyły do przygotowania koncepcji prac konserwatorskich, renowacyjnych i rekonstrukcyjnych, zrealizowanych w latach 2014–2016.
Opis podjętych działań
We wnętrzu kościoła odbudowano sklepienie, posługując się tradycyjną technologią konstrukcji na krążynach, łącząc nową strukturę z zachowanymi profilami spływów. Sklepienie wraz z powojennymi murami prezbiterium pokryto równomiernie cienkowarstwowym tynkiem, natomiast mury historyczne, z czytelnymi uszkodzeniami tynków, malatur, detalu i dekoracji plastycznej, poddano konserwacji zachowawczej (wraz z przywróconymi fragmentami pierwotnej dekoracji architektonicznej). Dwojakie podejście pozwala wyodrębnić wartości współtworzące wyraz wnętrza – autentyzm substancji świadczącej o zniszczeniach wojennych i rekonstrukcję ważnej gotyckiej formy. W przypadku empory zachodniej zachowane elementy także poddano konserwacji zachowawczej, pozostałe części zostały zrekonstruowane w pełnej formie. Wprowadzono nowe, neutralne szklenie witrażowe, oświetlenie i system iluminacji wnętrza oraz posadzkę kamienną. Wyeksponowano w niej fragmenty historycznej posadzki z czasów Conrada Steinbrechta, twórcy XIX-wiecznej koncepcji rewaloryzacji zamku.
Prace konserwatorskie objęły także elewacje zewnętrzne kościoła. Uwzględniając wagę ideową i estetyczną dawnego monumentalnego dzieła rzeźbiarskiego zrekonstruowano – z wykorzystaniem zachowanych fragmentów i w tradycyjnej technologii – figurę Marii na zewnętrznej elewacji chóru.
W kaplicy Świętej Anny przywrócono wyprawy tynkarskie i aranżację kolorystyczną żeber sklepiennych, odtworzono mensę ołtarzową. Odnaleziono kryptę z pochówkami nowożytnymi; w jej miejscu wymurowano nową dla ponownego pochówku. Kryptę wielkich mistrzów przeszklono i podświetlono.
Prace konserwatorskie objęły także elewacje zewnętrzne kościoła. Uwzględniając wagę ideową i estetyczną dawnego monumentalnego dzieła rzeźbiarskiego zrekonstruowano – z wykorzystaniem zachowanych fragmentów i w tradycyjnej technologii – figurę Marii na zewnętrznej elewacji chóru.
W kaplicy Świętej Anny przywrócono wyprawy tynkarskie i aranżację kolorystyczną żeber sklepiennych, odtworzono mensę ołtarzową. Odnaleziono kryptę z pochówkami nowożytnymi; w jej miejscu wymurowano nową dla ponownego pochówku. Kryptę wielkich mistrzów przeszklono i podświetlono.
Uzasadnienie
Nagrodę przyznano za kompleksowe prace konserwatorsko-restauratorskie, oparte na wnikliwych badaniach, przeprowadzone z maksymalnym poszanowaniem substancji zabytkowej. Prace zostały zrealizowane zgodnie z najwyższymi standardami w obiekcie zdegradowanym w czasie II wojny światowej i stanowią zwieńczenie wieloletnich działań polskich konserwatorów.
Opracowano na podstawie: Zabytek Zadbany AD 2017 (tekst: J. Piotrowska), Warszawa: Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2017.
Opracowano na podstawie: Zabytek Zadbany AD 2017 (tekst: J. Piotrowska), Warszawa: Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2017.